Branding Checkliste

Om du lige har startet din virksomhed eller om det er tid til en Rebranding, så får du her en checkliste! På checklisten finder du de basale ting, der burde være en del af dit brand.

Skab en klar vision for dit brand

Selvom du måske er meget ivrig efter at komme igang med din nye business, er det utrolig vigtigt, at du har styr på visionen for dit brand. Få defineret WHY du startede din virksomhed. Din vision bliver højst sandsynligt drevet af din passion og dit ønsker om at din virksomhed, skal blive en succes.

I forhold til mig, så har jeg en stor passion for at hjælpe spirende iværksættere med at lykkes med deres vision, skabe unikke virksomheder bygget på passion og give dem de ressourcer, kompetencer og støtte, de har brug for at, være BOLD og tage deres business til et nyt niveau. Da jeg først havde fået defineret min vision, så faldt resten af branding hurtigt på plads. Dette samme vil ske for dig.

Vil du have hjælp til at finde dit WHY – Så hold godt øje med vores workshopskalender HER

Få defineret din niche

Når du har fået defineret dit WHY og din vision for dit brand, vil du helt sikkert, have gjort dig nogle tanker omkring dine ideelle kunder. Mennesker, virksomheder eller organisationer som du vil elske at arbejde sammen med.

Vær så skarp og specifik som muligt, når du definere din niche og være ikke bange for at “skære” nogle fra. Tit og ofte når du bliver helt skarp på din niche og ideelle kunde, er det langt nemmere at tale til dem igennem dit brand, markedsføring og content.

Læs artikel her, hvis du ønsker at blive skarpere på dine ideelle kunder: Sådan tiltrækker du dine ideelle kunder

Logo

Når du nu har fået defineret din vision og din niche, er det tid til at give din virksomhed et “ansigt”. Dette er helt klart en af de sjoveste opgaver og giver dit brand liv.

Branding er som sagt, meget mere end bare dit logo. Men dit logo er klart en af de vigtigste dele af din brandidentitet.

For at de logo er så “effektiv” som muligt, er det vigtigt at det reflektere din virksomhed og din vision.

Gå ikke på kompromis når du skal have designet dit logo, overvej derfor at hyre en professionel. Dit logo kommer til at være centrum for din visuelle identitet, gerne de næste 20 år og ikke kun de næste par måneder.

Dit logo er med til at skabe en genkendlighed, det er derfor vigtigt at du ikke går at skifter logo ud, igen og igen.

Font & farver

For at kunne skabe genkendlighed og en stærk vissuel identitet, er det vigtigt at få skabt en brand guideline.

En brand guideline inkludere, valg af skrifttype(font) og farver. På den måde får du skabt en ensartethed i dit grafiske design, på alle dine markedsføringsplatforme.

Ved at holde dig til din brand guideline, vil du også fremstå mere professionel og igen skabe genkendlighed.

Billeder

Billeder du vælge at bruge på dine hjemmeside og på de sociale medier, sætte ofte “stemningen”. Hvilket betyder at billederne du bruger er med til at skabe en følelse ved din målgruppe. Det er derfor igen vigtigt er du er konsekvent med valget af dine billeder og hvilken stemningen du ønsker at skabe.

Tone & budskab

Når du har fundet frem til hvilken stemning du gerne vil skabe med dit brand, skal du også gøre dig overvejelser om, hvilken tone og hvilket budskab du gerne vil kommunikere. For at gøre dette nemmere, del det op i: 

Værdier: Tilgænglig/ professionel/ tillid

Formål: Kompetenceskabende/ Informationsrig/engagerende

Tone: Varm/ snaksaglig/ motiverende 

Sprog: Uformel/ Slag/ humoristisk

Når du første har fået defineret din virksomhed udfra overstående – vil det gør det nemmere, at skabe et konsekvent brand og langt nemmere lave content til dine sociale medier, blog eller nyhedsbrev. 

Værdier

Et klart sæt af værdier, er med til at skabe dit brands personlighed. 

Som et eksempel på et yogastudie – deres værdier er sandsynligvis sammenhold, åbenhed, natur, inklusivitet, jordforbindelse + beroligende. Disse værdier er det, der udstråler gennem hele deres branding – det vil påvirke deres visuelle identitet, den måde de præsenterer sig på og hvordan de markedsfører sig til deres målgruppe.

 

Visuel identitet & grafisk materiale

Logo & logo variationer 

Jeg har allerede nævnt, hvor vigtigt det er at få designet et godt logo. Men det er ligså vigtigt at få lavet forskellige varitioner til dit logo. Her vil jeg som f.eks vise Be Bold’s logoer. – Jeg har i denne uge skiftet navnet på Be Bold – Fra Strategy & Coaching, til Iværksætter Netværk – Så jeg skal have ændret teksten på vores primære logo.

Det første logo til venstre er vores primær logo, som jeg bruger på alt markedsføringsmateriale. 2. logovariation bruger jeg på alt grafisksmateriale, freebies og de sociale medier.3 og sidste logo, bruger jeg mest som brevhoveder eller i e-mails.

Ved at have 3 variationer af mit logo, giver det mig utrolig mange muligheder rent grafisk. Så overvej hvad du skal bruge dit logo til og hvad det skal kunne bruges til. Sørg for gudsskyld også have dit logo i både sort og hvid, samt i god kvalitet.

Farvepalette 

Når du skal vælge farver til dit brand, overvej igen, hvad du skal bruge dit grafiske materiale til, hvilke energi og tone dit farvevalg sender. Sørg samtidigt for at der en sammenhæng imellem dine billeder og farvepalette. Be Bold’s farvepalette ser sådan ud:

 

Sørg for at de farver du vælger spiller sammen, og hvis du mangler inspiration til din farvepalette så er Pinterest din nye bedste ven. (Pinterest) Vælg gerne 5 farver, som du primært vil bruge i dit grafiske design og leg med mulighederne. 

Visitkort

Det kan for nogle godt virke gammeldags med et visitkort, men det er stadig helt uundværligt når du deltagere i netværksarrangementer eller møde nye potentielle kunder. Så slipper du for, akavet at skulle til at skrive din hjemmeside adresse eller stave dit instagram handle. Et simpelt, godt designet visitkort kommer man utrolig langt med og viser igen din seriøsistet over for “omverden”. 

//

Branding er slet ikke så svært at gennemskue, når man første har de basale ting på plads. Leg med det og test hvad der virker for dig og din virksomhed. Lad vær med at føle, at du skal efterligne eller kopires andres brandidentitet – Branding er, hvad du gør det til og de bedste brandidentitet er dem, der kan snakke for din virksomhed, uden du behøver at sige et ord. 

Lad mig vide i kommentaren om du har styr på alt på checklisten, eller om du ville tilføje noget til den.

Camilla Rixen

Du kan måske også lide:

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Be Bold – Strategy & Coaching hjælper de kvindelige
iværksættere og selvstændige med at realisere deres virksomhedsdrømme
og vækste deres virksomheder.

START DIN REJSE HER

Privatlivspolitik & cookies // CVR: 40134514  // © 2019-2020 Be Bold – Strategy & Coaching