Gode råd til ALLE nye iværksættere

Først og fremmest vil jeg sige;

At starte sig egen virksomhed er den største gave du kan give til dig selv!

Det er den mest befriende, bekræftende og “glædlige” ting jeg har gjort for mig selv, og hverdag føler jeg mig så taknemlig for, at jeg får lov til at arbejde med min passion og at “dette” er mit arbejde. Det er utroligt. Men da jeg første gang startede ud som selvstændig, havde jeg slet ikke den følese, som jeg sidder med i dag. Dengang var jeg lidt halv fortabt, forvirret, fanget i et ønske om at arbejde med noget andet, men i en situation, hvor jeg hverken havde tid eller overskud til ændre min situation. 

Vi bliver ofte fortalt, at der er så mange konkurrenter, andre der laver eller gør det samme som du. Det følte jeg mig længe fanget i, så jeg lavede ikke rigtig noget støj for min virksomhed og turde næsten ikke at melde mig på banen når der skulle “konkurrerce” om kunderne. De eneste kunder jeg rigtig havde, var de der fandt mig og det resulterede i, at jeg måske kun tjente en fjerde del af, hvad jeg kunne have gjort. 

Men der er plads til dig, for her er sandheden: 

Der er plads til dig, mig, alle – fordi DU er, hvad der gør din virksomhed unik.

Siden jeg for 5 år siden startede min første virksomhed, har jeg lært utrolig meget om mig selv og ikke mindst “virksomheds”verden. Jeg har stadig meget at lære, men det er endnu en af de skønne ting, ved at have sin egen virksomhed er. Det er en rejse, det er en proces og en uendlig udvikling af dig selv og din virksomhed.

Jeg nu langt fra, hvor jeg startede og har fundet min “rette plads på hylden”, lige midt i det til tider hektiske liv som selvstændig. Lige så vidunderligt som det er at være selvstændig, ligeså hårdt, udmattende og udfordrende kan det være. At drive sin egen virksomhed er langt fra nemt.

Noget af det der har ændret mit iværksætterliv mest, er mit mindset. For mig er ens mindset det vigtigste, og bør komme før alt andet. Fordi uden mig, ville der ikke være Be Bold – og det samme gælder for dig og din virksomhed.

Du får her de gode gode råd og ord med på vejen, som jeg ville have ønsket jeg var blevet fortalt. Mit største ønske er, at ting jeg har lært over årene, vil komme dig tilgode og måske fjerne nogle af de bekymringer du går med, så du kan øge din selvtillid og vise verden hvem du og din virksomhed er.

 Kunder tager tid

Du vil måske have forventninger om, at du vil have kunder ligeså snart du lanceret din virksomhed, din nye service eller produkt. Men ofte er dette ikke tilfældet (det var det, ihvertfald ikke for mig). Men vær sikker på, at dette er 100% normalt.

At opbygge et brand, en virksomhed, en service, alt – det tager hårdt arbejde og dedikatio, men mest af alt tid. Det tager tid at opbygge et brand, opbygge kendskab, opbygge tillid, opbygge referencer og opbygge en relation til dine kunder. Jo mindre, du har en masse erfaring med at være selvstændig, så kræver det alt sammen tilvæning. Og hvis du går med en forventning til, at det bare er Go! fra start uden nogle forhindringer eller tvivl på vejen – så lærer du hurtigt at det ikke kommer til at ske.

Nogle gange ser det ud som om, at alle andre stormer frem i deres forretningsrejse. Det ser ud til, at den succes som de oplever, skete hurtigt og kom fra den ene dag til den anden.

“If you look closely, most overnight successes took a long time”

Men som Steve Jobs sagde, hvis du ser nøje efter, vil du opdage, at disse succeser tog lang tid. Sandheden er, at der er så meget, der sker bag kulisserne i hver eneste virksomhed … der er så meget, vi ikke ser, og så meget, vi aldrig vil komme til at vide.
Du skal derfor ikke lade dig gå på, når tingene tager længere tid end du havde regnet med eller du møder modgang på din vej. Når du er kommet på den anden siden, vil du huske dine succeser og ikke dine udfordringer.

Dine kunder skal nok komme, så nyd tiden nu og brug den på opbygge dit brand.

Skab så meget Content som muligt

 Imens du stadig opbygger din virksomhed, din portfolio og din realition til dine kunder. Vil et råd være at få skabt, så meget content som muligt, især gratis content eller freebies. 

Hvis du lige er startet ud og har “ekstra” tid på hånden, vil jeg altid anbefale er, at du får lavet content! Content til Instagram, blog, hjemmeside, nyhedsbreve osv.
Vil du komme godt igang med Content Creation – så følg med i vores workshops og netværksarrangementer. 

Du kan selvfølgelig ikke opbygge en virksomhed og tjene penge, baseret på gratis content – men det dit gratis content vil være med til er at skabe tillid og etablere dig på markedet.

Lad os tænke lidt over det – Hvis du skulle vælge mellem to virksomheder, til en bestemt opgave. Ville du så vælge i mellem virksomheden som deler “bider” af sin viden med dig f.eks. igennem en blog eller vil du vælge en som kun har sine kontaktoplysninger på sin hjemmeside? – Jeg er ret sikker på at du ville vælge den første, fordi virksomheden viser selvtillid, viden + er villig til at hjælpe andre.

Ved at du giver gratis content ud, vil du fremstå 20 gange mere professionel, fordi du på den måde viser at du har total styr på din niche, kender den ud og ind, og glædeligt vil dele den viden ud. Det udviser en form for autoritet, forståelse og at du virkelige ved, hvad du snakker om!

Men husk du behøver ikke at være en ekspert for at dele dit budskab! Tit og ofte søger vi hjælp fra dem, der lige har været igennem den sammen udfordring eller problemstilling, som os selv. Du må aldrig føle at du ikke har nok erfaring, ekspertise eller din virksomhed ikke er etableret nok, til at kunne dele dit content. Dit content er ligesom alt andet en del af en proces og det er menneskeligt at lære undervejs.

Så del dine designs, dine ideer, dine gode råd, din blog og giv dig slip på den ide om at du skal være ekspert. For at være ekspert, vil det betyde at du skal vide alt, inden for et bestemt område og ikke har mere at lære. Hvilket er langt væk fra sandheden.

Men vil du blive klogere på dit ekspertise område og dit sweetspot – så læs artiklen – Sådan finder du dit Sweetspot 

Skab grænser!

Da jeg startede ud som iværksætter, arbejdede jeg fra morgen til aften og i weekenderne. Jeg havde en idé om at jeg altid skulle være på, altid være klar til at svare telefonen og være der for mine kunder døgnet rundt! Jeg sad ved computeren 24/7 , men jeg var måske kun produktiv 30% af tiden. Det gik jeg forstålig nok kold i, forholdvis hurtigt.

Dengang, designede jeg visuelle identiteter og logodesigns. Hvilket ofte var en lang designproces. Jeg lod mine kunder, ringe til mig på de mest “tossede” tidspunkt på døgnet. Jeg havde f.eks. en kunde, som jeg havde arbejdet med i 3 ugers tid og vi nærmede os deadlinen vi havde sat – mandag morgen. Vi havde gennemgået det hele og jeg manglede kun, at samle det i en fil-mappe og sende til kunden. Designmanualen var færdig og de forskellige fil-typer samlet. Min kære kunder ringer så til mig lørdag aften kl. 22:00 og har totalt ændret meningen angående designet.  Jeg havde med min “musse-stemme” i telefonen, prøvet at forklare at det ikke kunne lade sig gøre og det heller ikke var en del af vores aftalte pris. Men kunden var uforstålig over for dette og truet med ikke at betale. Jeg turde ikke at sige fra, i frygt for dårlig omtale eller i frygt for at miste mine penge for 3 ugers arbejde. Jeg “eager to please”, tænder for computeren og mere eller mindre starter forfra på et 3 ugers designprojekt, 1 dage til deadline. Det var det mest tossede, men jeg lærte heldigvis en masse af det.

Nu arbejder jeg mere “normale” arbejdestimer og gør mit absolut bedste for at lade computeren være, når jeg er færdig med mit arbejde. Jeg arbejder dog stadig 10 timer om dagen og nogle gange i weekenden. Men jeg har lært at lade min fritid, være fritid!

Mit bedste råd til dig er, at skabe klare grænser. Fortæl dine kunder, hvornår de kan kontakte til dig f.eks. mellem 9-14. Og så lad for gudsskyld være med at tage telefonen uden for dette tidsrum. Stå fast når dine kunder prøver at få lidt  mere, og lidt mere ,og lidt mere ud af dig, på trods hvad I forinden har aftalt. Lav klare aftaler for præcis, hvad din arbejdsopgave eller service går ud på.

Der skal selvfølgelig være plads til ændringer undervejs, men gør det klart for dine kunder – At hvis I har aftalt at du skal arbejde f.eks.  5 timer til 500 kr. – Så vil alt arbejde udover det blive fakturet til 100 kr. i timen.

Sæt grænser og vær konsekvent.

Husk også at sætte grænser for dig selv og dit arbejder. Husk at give dig selv pauser og frihed. Ro skaber kreativitet. Ved at give dig selv et pusterum, spilder du bestemt ikke din tid. Nogle gange er det at tage en pause det allerbedste du kan gøre for dig selv og din virksomhed! – Det kan være alt fra gå en tur i skoven til en weekend i sommerhus med dine venner eller familie. Det kan være det er lige det der skal til for, at du kan komme tilbage på arbejdet med friske øjne og et bedre overblik. 

Husk

Du er, hvad der gør, din virksomhed unik! Du behøver ikke at være en ekspert på alle områder! og husk at sætte grænser! 

“No one is you. And that is your power!”

Jeg er her for dig og vil altid heppe på dig! 

Camilla Rixen

Du kan måske også lide:

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Be Bold – Strategy & Coaching hjælper de kvindelige
iværksættere og selvstændige med at realisere deres virksomhedsdrømme
og vækste deres virksomheder.

START DIN REJSE HER

Privatlivspolitik & cookies // CVR: 40134514  // © 2019-2020 Be Bold – Strategy & Coaching