Sådan overkommer du salgsfrygt

Få salgsspecialisten Kristine Lykkes bedste bud på hvordan du kan gå fra salgsfrygt til salgslyst.

Kristine Lykke

Salgsspecialist

Instagram: @kristinelykke.dk

www.kristinelykke.dk

Kristine Lykke var en af de bedst sælgende i ejendomsbranchen, inden hun sprang ud i at blive selvstændig. I dag er hun teknisk salgsspecialist. På nuværende tidspunkt holder hun workshops for frisører i hvordan de med empatiske og spørgende salgsteknik, kan vækste i deres saloner, samtidig med at hun ugentligt deler ud af salgsteknik og -psykologi på hendes gratis nyhedsbrev.   

Salg! Bare ordet får de fleste til at krumme tæerne sammen eller trække på næsen. Udover politikkere, er sælgere, ejendomsmæglere og brugtvognsforhandlere de mest udskældte erhverv. Derfor er det ikke underligt, at de fleste vil gøre alt hvad de kan, for ikke at blive associeret med dem. Men salg er bare en nødvendighed, når vi som selvstændige vil have en sund virksomhed. 

Hvis du ikke bryder dig om at sælge og du helst gerne vil være fri, men har måtte indse, at du er nødt til det, hvis du skal have en forretning, så har jeg en god nyhed til dig. Jeg vil i denne artikel gøre hvad jeg kan for at ændre dit syn på salg, så du kan slippe salgsfrygten og komme i gang med at sælge på den fede måde. Denne ændring vil forhåbentlig gøre, at du vil se mildere på salgsmetoder i fremtiden og måske ovenikøbet begynde at bruge dem. Hvis vi er rigtig, rigtig heldige, kunne du måske ovenikøbet blive lige så forelsket i salgsteknik, som jeg er. 

For at komme af med salgsfrygten er du nødt til at fjerne alle de negative antagelser du har om salg. Mange associerer salg med slikhårstyper, pressemetoder, snyd og bedrag. Men fra nu af vil jeg bede dig om at se salg som et neutralt værktøj. Det er den person der bruger værktøjet der bestemmer om det skal bruges til at gøre godt, eller gøre ondt. 

Hvis du lige nu tvivler på at salg kan bruges til at gøre godt, så er det sikkert fordi du på et tidspunkt har købt noget, som virkelig blev oversolgt og som du senere blev rigtig skuffet over at have købt.

Jeg kan sagtens forstå at det har været en super ubehagelig oplevelse. Men var det personen der solgte produktet/servicen, der var skyld i dette, eller var det selve salgstransaktionen? 

Meget salgsfrygt handler ikke om at vi er bange for selve transaktionen. Den handler om at vi er bange for at skuffe dem der har købt. Hvis du har taget en coachuddannelse eller ved lidt om selvudvikling vil du vide, at frygt stort set altid handler om ikke er at være god nok. Det er præcis det salgsfrygt handler om. 

Derfor jeg bede dig svare på følgende: 

  • Har jeg gode produkter/services?
  • Hvorfor er det gode produkter/services? 
  • Vil der være kunder der kunne blive glade for at købe dem? 
  • Vil de være glade for at betale penge for det de opnår med mine produkter/services? 

 

Hvis svaret er ja til ovenstående, har du ikke mere at frygte! Der er kunder der vil være ovenud lykkelige for at købe af dig, og du hjælper dem ikke ved at holde dig væk fra salg. Salgsfrygten vil være der de første 5-10 gange du er ude for at sælge, men du tager derud alligevel fordi du ved, at du kan gøre en kæmpe forskel, hvis bare du kommer ud til de rigtige kunder. 

 

Men Kristine, hvad gør jeg med alle dem, der ikke vil købe? 

Til det vil jeg bede dig svare på følgende:

  • Henvender dine produkter/services sig til alle i verden? 
  • Giver det mening at sælge til alle i verden? 

 

Hvis svaret er nej, så er det kun godt. Vi skal ikke sælge til alle, vi skal sælge til de rigtige. Hvordan vi finder ud af om kunderne er de rigtige findes der et hav af teknikker til. Det kan jeg ikke nå at komme ind på her. 

Men jeg vil give dig den vigtigste ”teknik” af dem alle. Vær nysgerrig på dine kunder. Stop med at præsentere dit produkt og start med at stille spørgsmål. Vær nysgerrig på det menneske du står foran, måske kunne der være et match, måske kunne der ikke. Så snart du accepterer, at du ikke skal sælge til alle, stopper du med at lave panik-salg, som er det, de fleste er bange for at komme til, og du begynder at finde ud af om og hvordan du kan hjælpe og servicere dine kunder i stedet.  

Salg er din bedste ven som selvstændig i forhold til at gøre en kæmpe forskel for dine kunder, fordi når de køber, har du mulighed for at hjælpe dem, løse problemer for dem og gøre en forskel for dem. 

Du kan måske også lide:

Patent & varemærkebeskyttelse

Patent & varemærkebeskyttelse

Læs videre her og find ud af hvad du kan gøre for at forebygge at det sker! I mange tilfælde uden at det koster en...

Branding Checkliste

Branding Checkliste

Om du lige har startet din virksomhed eller om det er tid til en Rebranding, så får du her en checkliste! På...

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Be Bold – Strategy & Coaching hjælper de kvindelige
iværksættere og selvstændige med at realisere deres virksomhedsdrømme
og vækste deres virksomheder.

START DIN REJSE HER

Privatlivspolitik & cookies // CVR: 40134514  // © 2019-2020 Be Bold – Strategy & Coaching

SoMe Planner til Instagram

SoMe Planner til Instagram

Kom godt i gang med planlægningen af dit content til Instagram!

Din planner er på vej!