13 gode råd til at skrive markedsføringstekster

Rikke Uhre

Bellus Kommunikation

Tekstforfatter & journalist

13 gode råd til at skrive markedsføringstekster til din virksomhed 

Som ny virksomhedsejer vil du højst sandsynligt komme til at skulle skrive tekster. Det kan være til din hjemmeside eller blog, din webshop, til sociale medier, dit nyhedsbrev eller noget helt sjette. 

Det kan virke som en stor mundfuld, men jeg vil forsøge at hjælpe dig godt på vej med nogle gode råd. 

Gennem min uddannelse som journalist og mit arbejde som Content Manager ved et online marketingbureau samt Digital Content Specialist hos en større byggekæde, har jeg skrevet et hav af tekster. 

På den baggrund vil jeg her komme med mine bedste råd til at skrive gode tekster generelt. Uanset om du skriver tekster til din hjemmeside, din blog, nyhedsbrev eller sociale medier. 

 

1. Mindsettet og formålet 

Måske kender du, at det kan være svært at komme i gang med dine tekster. Du vil gerne løbende slå opslag op på LinkedIn eller få skrevet nye tekster til din hjemmeside. Men du føler, at det er svært at komme i gang. Det kender jeg også til. 

Her kan der være flere ting, der spiller ind. Måske synes du, at det kan virke angstprovokerende at skulle stille sig frem og fortælle om sin virksomhed. Måske føler du, at det er for banalt, det du vil skrive om. Eller måske er du omvendt bange for at komme til at virke dum. 

Når jeg bliver ramt af den indre tvivl eller kritiker, der forsøger at holde mig fra noget, som jeg har lyst til, begynder jeg med at anerkende den. Stemmen er der for at passe mig, og den ønsker blot, at jeg ikke gør noget, der kan være farligt for mig eller gøre mig til grin. 

Jeg siger til stemmen: ”Jeg ved godt, at du er der for at passe på mig, men jeg kan godt klare det her, så tak for, at du tænkte på mig”. Det kan virke lidt fjollet, men det har hjulpet mig. Specielt de gange, hvor jeg har tvivlet på mig selv i forbindelse med at blive selvstændig. 

Derefter kan det hjælpe, at du får defineret dit formål med at skrive teksten eller teksterne. Hvis du går kold i at skriveprocessen, kan du altid vende tilbage til, hvorfor det er vigtigt for dig at få skrevet teksterne.
 

2. Målgruppen: Hvem vil du skrive til?

Det er vigtigt, at du overvejer, hvem du vil skrive til. Og det skal helst gøres, inden du går i gang med at skrive. 

  • Hvem er målgruppen for din tekst? 
  • Hvad går de op i? 
  • Hvilket sprog bruger de? 
  • Hvilke udfordringer kan din tekst/ydelse kan hjælpe dem med? 
  • Hvordan skaber din tekst værdi for dem?

3. Brug storytelling 

Storytelling handler om personlig udvikling. At underholde og overbevise på én gang gennem en god historie. Og alle de store bruger det, eksempelvis Red Bull med deres ”Red Bull giver vinger”.  Brug det derfor også, når du skriver tekster om din virksomhed. Hvilken udvikling kommer dine kunder på, hvis de vælger dit produkt? 

Og ikke mindst hvilken udvikling har du selv været på for at få skabt dit produkt? Hvilken modgang har gjort, at du har kæmpet dig op, er endt hvor du er nu, og er klar til at hjælpe andre til at opnå det samme med din ydelse eller dit produkt?  

Fortæl en historie, der er autentisk, inspirerende og kreativ, og kan påvirke din læseres følelser. Få mere inspiration om storytelling her: https://somera.dk/storytelling/

4. Gør det nemt at skimme 

Sandheden er desværre, at langt de fleste skimmer din tekst online. Derfor er det vigtigt, at du tænker i at lave teksten skimmevenlig. 

Brug underoverskrifter aktivt: Når du kigger ned over teksten, skal dine overskrifter for hvert afsnit opsummere, hvad teksten handler om. Dine underoverskrifter skal indeholde tekstens vigtigste budskaber.   

Fremhæv det vigtige i teksten: Du kan med fordel bruge fed, kursiv eller understregninger til at fremhæve det vigtigste i din tekst.  

Brug punktopstilling: På samme måde kan du lette læsbarheden af teksten ved at bruge punktopstillinger. Det kan både være i form af bullet eller 1, 2, 3 osv. 

5. Brug triggerord til at få læseren i gang med teksten 

Tal til læserens udfordringer. Eller det som læseren drømmer om. Du kan f.eks. begynde med ”Forestil dig,…”, ”Kender du det…” eller ”Tænk, hvis du…”. Det hjælper også med at komme i gang med at fortælle en historie. Og vi elsker som sagt at læse historier.   

6. Skriv i et aktivt sprog 

Hvis du kommer fra den akademiske verden, er du sikkert vant til tekster i et tungt og passivt sprog. Forsøg i stedet at gøre teksten aktiv. Det kan du f.eks. gøre ved at skrive ”du” og ”dig” i stedet for ”man”. 

Sørg desuden for, at din udsagnsord er aktive, dvs. ”Hun skriver” eller ”Han danser” i stedet for ”Der skrives” eller ”Der danses”.  

7. Variér dine sætninger 

Skriv gerne tekster med korte sætninger. Vi har en tendens til at fortsætte vores sætninger ud i en køre, men det er svært at læse online med små skærme. 

Og variér gerne sætningsopbygningen, så det ikke altid er grundled + udsagnsled osv. 

8. Pas på klichéer og ordsprog 

De bedste tekster skaber billeder hos din læser. Men klichéer og ordsprog gør det desværre det modsatte. Prøv i stedet at forestille dig, at du skulle beskrive en scene for en person, du snakker med over telefonen. Hvad ser du, hvilke lyde er der, hvad kan du lugte, hvordan føles det? Leg med sproget og tal til din læsers følelser. 
 

9. Undgå forkortelser

Vi har nemmere ved at læse ord, der er skrevet helt ud. Og pas især på forkortelser, som kun din branche kender til, hvis du ønsker at ramme en bredere målgruppe. Overvej altid, om de ord, du bruger, er kendt af målgruppen. 

10. Call to action – hvad skal læseren gøre nu?

Når du er færdig med din tekst – uanset om det er til din hjemmeside, nyhedsbrev eller sociale medier – så tilføj, hvad du vil have læseren til at gøre nu. 

Skal han eller hun læse noget andet? Eller købe noget? Eller kontakte dig for at få et tilbud? Tilføj et Call to action (CTA), hvor du opfordrer læseren til at fortsætte derhen, hvor du ønsker.  

11. Læs højt-testen 

Et af mine allerbedste råd til dig er, at du læser teksten højt for dig selv til sidst. Når jeg gør det, opdager jeg altid fejl, som eksempelvis manglede ord, som jeg ikke havde set før. Det er meget simpelt, men utroligt effektivt. Og ja, jeg også læst den her tekst højt. 

12. Få en anden til at læse det igennem

En anden og lige så effektiv måde at opdage fejl på, er at få en anden til at læse teksten igennem. Det vil jeg helt klart anbefale, hvis du skal bruge teksten som noget af din primære markedsføring på eksempelvis din hjemmeside. 

Det sender simpelthen et bedre signal, hvis teksten ikke er fyldt med stavefejl. Og du får nemmere dit budskab igennem, når læseren ikke bliver forstyrret af fejl i teksten. 

Som en af mine tekstforfatterkollegaer engang sagde til mig: ”Kommunikation fungerer bedst, når læseren ikke fokuserer på om teksten er god eller ej, men i stedet bliver ramt af budskabet”. 

13. Hvad så med SEO?

Det er en god idé at overveje, hvilke søgeord du gerne vil findes på, når dine måske kommende kunder søger på Google. SEO eller søgemaskineoptimering er en videnskab i sig selv, men prøv at tjekke dine søgeord på Ubersuggest (https://neilpatel.com/ubersuggest/) eller Answerthepublic (https://answerthepublic.com/). Hvis du har din hjemmeside eller blog i WordPress, kan du installere plugin’et Yoast SEO, der kan hjælpe dig med at søgemaskineoptimere dine tekster.     

Jeg håber, at du kan bruge rådene. Hvis du har brug for mere inspiration til specifikke tekster, findes der en masse gode tekster på nettet om at skrive gode tekster 😉 

Du er også altid velkommen til at kontakte mig eksempelvis på LinkedIn (https://www.linkedin.com/in/rikkeuhreandersen/), hvis du har brug for hjælp med eller sparring på dine tekster.  

Held og lykke med tekstskrivningen!

Du kan måske også lide:

Patent & varemærkebeskyttelse

Patent & varemærkebeskyttelse

Læs videre her og find ud af hvad du kan gøre for at forebygge at det sker! I mange tilfælde uden at det koster en...

0 kommentarer

Be Bold – Strategy & Coaching hjælper de kvindelige
iværksættere og selvstændige med at realisere deres virksomhedsdrømme
og vækste deres virksomheder.

START DIN REJSE HER

Privatlivspolitik & cookies // CVR: 40134514  // © 2019-2020 Be Bold – Strategy & Coaching

SoMe Planner til Instagram

SoMe Planner til Instagram

Kom godt i gang med planlægningen af dit content til Instagram!

Din planner er på vej!