Patent & varemærkebeskyttelse

Læs videre her og find ud af hvad du kan gøre for at forebygge at det sker! I mange tilfælde uden at det koster en bondegård!

Gyde Balzer Carstensen

Navn: Gyde Balzer Carstensen

Alder: 37 år (fra 1983)

By: København

Profession: Patentspecialist, European Patent Attorney og laver onlinekurser og udgiver materiale på de sociale medier, så iværksættere kan lære hvordan de kan beskytte deres ideer og produkter – før nogen stjæler dem!

Virksomhedsnavn: PATENTsmarterTM

Hjemmeside: https://www.patentsmarter.dk

Instagram: https://www.instagram.com/patentsmarterdk

Er du iværksætter og har du et fedt produkt som du har planlagt, udviklet og brugt en masse krudt på at gøre til dit eget?… Et produkt som du har tilpasset til din idealkunde og som du ved kommer til at gøre en kæmpe forskel for kunden og din virksomheds fremtid? 

Vil du gerne gøre hvad du kan for at sikre at de forbliver i din forretning, og at dit signaturprodukt og dine næste produkter ikke ender som allemandseje? Du har hørt om patenter, men har en fornemmelse at det nok ikke er noget for dig… Fortvivl ikke – du kan beskytte din forretning på mange måder. Læs blot videre…

I denne artikel får du et lynhurtigt overblik over nogle af de vigtigste former for produktbeskyttelse, så du ikke misser muligheden for at forebygge at andre løber med dine ideer eller kopierer det du laver.

Jeg beskriver først hvad en forretningshemmelighed er, fordi en hemmelighed er det bedste udgangspunkt for dig at arbejde ud fra, hvis du vil sikre dig inden du begynder at fortælle om eller sælge dine produkter. Derefter beskriver jeg hvad immaterielle rettigheder – eller intellektuel ejendomsret er for noget og dykker lidt længere ned i de 4 mest almindelige immaterielle rettigheder; patent, varemærke, designbeskyttelse og ophavsret. Og til sidst samler jeg op med en beskrivelse af god timing og hvordan du med fordel kan bruge kontrakter.

Hvad er en forretningshemmelighed?

En forretningshemmelighed dækker ofte indsigt, viden eller anden information, som giver dig en fordel overfor dine konkurrenter og som dine konkurrenter ikke kan ”regne ud” ud fra dit produkt eller har svært ved selv at finde på fordi de ikke har samme kompetencer eller know-how som dig. Forretningshemmeligheder kan være enormt effektive til beskyttelse af din forretning, men kræver at du er virkelig god til at holde dem hemmelige. 

Tips til effektiv hemmeligholdelse:

1) Del kun din hemmelighed med dem der skal kende den for at de kan udføre arbejde for din forretning 2) Skriv en hemmeligholdelsesaftale, så der ikke kan være tvivl om hvad hemmeligheden er, at den skal holdes hemmelig og hvad sanktionen er hvis aftalen ikke overholdes, 3) Marker alle dokumenter der indeholder forretningshemmeligheder med ”STRENGT FORTROLIGT” og supplér gerne med ”MÅ IKKE DELES ELLER KOPIERES”.

Hvad kan en forretningshemmelighed være:

Kundelister, særlige fremgangsmåder, rækkefølger at gøre ting på, kundeanalyser der giver dig indsigt om en bestemt kundegruppe, materialeinformation, hvem dine leverandører er, ideer til produkter, ikke-beskyttede produkter (opfindelser der endnu ikke er indleveret patentansøgninger på), ideer til designs eller ingredienser. Tænk for eksempel på Coca Cola – der er ingen der rigtigt ved hvordan Colaen laves eller hvad den præcis indeholder. 

Hvad er immaterielle rettigheder, også kaldt intellektuel ejendomsret?

Intellektuel ejendomsret, kaldes også for immateriel ret og er en fællesbetegnelse for retsbeskyttelsen af ting der er frembragt ved intellektuel aktivitet. Du kan eje en intellektuel ejendomsret på samme måde som et hus, selvom du ikke kan se eller røre ved den. Du kan bruge en intellektuel ejendomsret til at forbyde andre at lave eller sælge det som den dækker. 

En intellektuel ejendomsret er noget som du har opfundet eller udviklet ved at bruge hovedet og dækker over det koncept som du har udtænkt og det du konkret har frembragt derved. Der findes forskellige former for intellektuel ejendomsret, bl.a. patenter, varemærker, designbeskyttelse og ophavsret (som du nok kender som copyright). Dvs. en intellektuel ejendomsret kan dække alt fra kunst, billeder, litteratur, opfindelser, formgivning af en ting eller firmanavne, logoer m.m. 

Myndigheden håndhæver ikke din ejendomsret for dig, du skal selv holde styr på om og hvem der evt. krænker din rettighed og bede dem om at stoppe ved at henvise til din rettighed (via en advokat) eller retsforfølge dem.

Hvad er et patent?

Et patent kan bruges til at forbyde andre at lave eller sælge det, som patentet dækker. Et patent dækker en opfindelse, ved at beskrive opfindelsens koncept med ord og dermed definere hvad der indgår i opfindelsen og er dermed en meget bred beskyttelse. En opfindelse løser et teknisk problem, så det er vigtigt hvad din opfindelse gør/kan bruges til. For at en opfindelse kan patenteres skal opfindelsen være ny og opfinderisk. Et patent kan beskytte elementer og funktionen af et produkt uanset hvordan produktet konkret kommer til at se ud.

Nyhed: Noget er nyt hvis det aldrig nogensinde har været beskrevet før, i den form du har opfundet – heller ikke i et andet land, eller på et andet sprog. 

Opfindelseshøjde: Din opfindelse er opfinderisk, hvis den løser et teknisk problem på en måde som ikke er triviel eller forudsigelig- for en der er vant til at arbejde med den slags produkter du har udviklet. 

Hvad er et varemærke?

Et varemærke er også en intellektuel ejendomsret, som kan bruges til at beskytte ord eller figurer (logoer), så andre ikke bruger dem præcist som de er, eller bruger noget der kan forveksles med dem. Et varemærke kan være et særligt navn til dit produkt, det kan være dit firmanavn, dit firma eller produktlogo eller konceptnavn. 

I Danmark kan et varemærke opstå ved at du begynder at bruge det som et varemærke. Varemærket beskytter brugen af navnet eller figuren og er derfor relativt smalt, men da du kan placere det beskyttede navn eller figur mange steder kan det bruges til at beskytte mange ting i forbindelse med for eksempel markedsføring.

Behold dit varemærke hvis du har taget det i brug: For at du kan beholde dit varmemærke som du har taget i brug, skal du bruge det ofte og uden afbrydelse. Din varemærkeret gælder kun i Danmark når du tager denibrug og ikke registrerer den andre steder. Hvis nogen bruger dit varemærke, er det dig der skal bede dem om at stoppe og det er dig der skal bevise at du ejer varemærket, når det ikke er registeret.

Fordelen ved at registrere dit varemærke: Du kan få dit varemærke registreret ved Patent- og Varemærkestyrelsen i Danmark, men også i hele Europa eller i andre lande, hvor du måske ønsker at sælge dine produkter og ikke ønsker at andre bruger dine varemærker. Hvis dit varemærke er registreret, er det også dig der skal bede en, der bruger dit varemærke om at stoppe med det – men fordi det er registreret kan du forholdsvist nemt bevise at du ejer det. For at et varemærke kan registreres skal det have særpræg. 

Særpræg betyder at dit varemærke er enestående og ikke blot beskriver det dit produkt eller tjeneste gør eller kan (eks. ”fugtgivende ansigtscreme”). Det må heller ikke være optaget; brugt af andre – eller komme for tæt på andres varemærke. 

Hvad er designbeskyttelse?

Designbeskyttelse kan bruges til at beskytte et produkts udseende mod efterligning, kopiering eller andre former for misbrug. For at et design kan registreres i Danmark skal det være nyt og unikt (ikke findes andre steder- heller ikke andre steder i verden). Man kan designbeskytte et helt produkt eller dele af det, så længe hele produktet eller dele af det lever op til kravene beskrevet ovenfor. Ligesom for varemærket gælder det at du kan få en vis beskyttelse ved ibrugtagning- altså uden registrering, men du kan ikke registrere dit design efter det er blevet offentliggjort eller skånefristen er udløbet, hvilken du godt kan med et varemærke. 

Skånefrist: I EU er der en ”skånefrist” på nyhedskravet, på 12 måneder hvor du kan nå at registrere dit design selvom du har vist det på en messe eller til en samarbejdspartner uden hemmeligholdelsesaftale, men det bedste er at registrere det uden brug af denne skånefrist, da den ikke nødvendigvis er gældende udenfor EU.

Hvad er ophavsret (copyright)?

Ophavsret kan fungere effektivt som redskab til at forhindre tyveri af digitale eller fysiske medier. Har du ophavsretten til et værk, må andre ikke kopiere, eller lave nye versioner med ændringer af det og kalde dem deres eget, uden dit samtykke. Ligesom det ikke er tilladt at stjæle produkter fra en butik, er en tekst, et billede, en skulpturs udformning og en video beskyttet af ophavsretten og må ikke kopieres eller laves om, uden tilladelse fra ophavsretshaveren.

For at ophavsretten opstår, skal værket have en vis originalitet. Det skal være frembragt fra bunden af skaberen. Skriver du en tekst fra bunden (også et Facebook opslag), eller maler du et billede, eller tager det med et kamera, vil det være omfattet af ophavsretten. 

Et eksempel kan være at hvis du laver musik ved sampling fra andre numre, vil du godt kunne få ophavsret – men ikke, hvis hovedparten af nummeret er baseret på samplingen, du skal altså have bidraget med noget originalt for at kunne kalde det dit eget. 

Hvornår er det rigtige tidspunkt at beskytte en idé, et produkt eller din forretning?

  1. Start med at behandle alt det der gør din forretning unik og om giver dig en fordel i forhold til dine konkurrenter som en forretningshemmelighed, indtil du har fundet ud af om og hvordan du vil beskytte det.
  2. Det bedste tidspunkt at beskytte dine produkter er inden du har beskrevet (reklame), vist eller solgt dem (opfindelse eller design). Hvis du ”bare” vil fortælle om din ide eller dit produkt til udvalgte få, kan en kontrakt være en god beskyttelse – dog er det ikke 100% risikofrit, da der kan ske kontraktbrud. Men hvis du har en kontrakt, kan du bevise at der er foregået kontraktbrud. Hvis I bare havde en mundtlig aftale om fortrolighed er det svært at bevise at du er berettiget til en erstatning. 

Brug en god rådgiver!

Uanset om du vælger at sikre dig med en kontrakt i forbindelse med et samarbejde, eller du ønsker at beskytte din forretning ved at beskytte for eksempel din opfindelse, design eller varemærke, så er mit bedste råd til dig at få en professionel rådgiver til at hjælpe dig, så tingene bliver gjort korrekt i første hug. Arbejdet med kontrakter og immaterielle rettigheder er et håndværk og der er mange ting at tage højde for, som sjældent kan rettes op, så det bliver rigtigt godt igen, når først din ansøgning, er indleveret, eller kontrakt underskrevet. 

Hvis du har brug for mere…

Hvis du vil lære mere om emnet, for eksempel om hvad det koster, hvordan du kan spare penge ved at være godt forberedt og hvor lang processen er, så kan du følge PATENTsmarter™ på de sociale medier eller finde kurser om produktbeskyttelse på hjemmesiden. Du er altid velkommen til at skrive en mail til mig (info@patentsmarter.dk) hvis du har spørgsmål til et emne eller kursus, eller vil booke et 15 minutters kald, så jeg kan pege dig i en god retning eller henvise til en kollega, som kan hjælpe dig med dit konkrete arbejde.

Du kan måske også lide:

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Be Bold – Strategy & Coaching hjælper de kvindelige
iværksættere og selvstændige med at realisere deres virksomhedsdrømme
og vækste deres virksomheder.

START DIN REJSE HER

Privatlivspolitik & cookies // CVR: 40134514  // © 2019-2020 Be Bold – Strategy & Coaching

SoMe Planner til Instagram

SoMe Planner til Instagram

Kom godt i gang med planlægningen af dit content til Instagram!

Din planner er på vej!