Mental balance og effektivitet som selvstændig

Mange har valgt det selvstændige liv, fordi de brænder for deres drøm samtidig med, at de vægter frihed højt. Friheden til selv at vælge og til at kunne holde fri, når man vil.

Men hvad nytter en høj grad af frihed, hvis man fanger sig selv i at arbejde alt for mange timer og i de timer, man ikke er fysisk på arbejde, er man det mentalt?

I denne artikel får du 6 konkrete råd til at komme tilbage i balance og fokusere bedre, så du på den måde når dét, du sætter dig for.  Effektivt og med mentalt overskud. 

#1 Fokusér på dét, du kan gøre noget ved

Coronaen raser, computeren bryder sammen, bilkøen hober sig op, knæet driller og det regner…

Der er masser af eksempler i vores hverdag på situationer, der er uden for vores kontrol. Situationer der påvirker os og potentielt dræner os. Hvis vi altså vælger at lade os dræne! 

Næste gang du oplever at befinde dig i et uønsket vilkår, vil jeg anbefale at stille dig selv spørgsmålet: ”kan jeg gøre noget ved det? Og i givet fald hvad kan jeg gøre?”. Alt for mange mennesker bruger deres energi på dét, de ikke kan gøre noget ved. Det dræner for energi og gør os negative. Desuden smitter vores humør ofte af på dem omkring os med potentielle konflikter til følge. 

Flyt hellere dit fokus over på dét, du kan kontrollere. Nemlig dine tanker og din adfærd. Kan du se muligheder for øget online salg i en Corona tid? Kan du sætte noget god musik på i bilen og koble af, mens du venter i køen? Du vil opleve en fornyet energi, når du begynder at fokusere på mulighederne fremfor alle begrænsningerne.

#2 Prioritér dét, der giver dig energi og uddeleger resten

Jeg taler med mange, der knokler på livet løs. De arbejder hårdt og mange timer i jagten på at skabe en god forretning. Desværre er det ikke altid, at de er bevidste omkring deres prioriteringer. 

Ofte knokler de på og har den overbevisning, at de bør lave alle opgaver selv for at spare penge. Selvom det dræner.

Jeg tror på og har erfaret, at det betaler sig at uddelegere dé opgaver, der dræner. Fx bogføring, rengøring, markedsføring eller hvad du nu helst er fri for. Den udgift er ofte tjent hurtigt hjem, hvis du bruger din energi, der hvor du er bedst.

Spørg samtidig dig selv: hvad giver mest værdi at få gjort? Hvad er det vigtigste? Skriv det gerne ned og planlæg, hvornår du vil gøre det. Det gælder både i dit arbejdsliv og i dit privatliv. Det kan fx være at få lavet nogle videoer til LinkedIn, at få lavet opsøgende salgsarbejde, at løbe en tur eller at slappe af med et glas rødvin og en god film på sofaen.  Læg det i kalenderen og gør det. Jeg laver gerne en arbejdsplan for flere måneder ad gangen, hvor jeg sikrer at jeg får planlagt dé ting, der giver min virksomhed bedst fremdrift. Men jeg sikrer også, at jeg får tid til at lade op. Ferie med familien eller en online fredagsbar med veninderne. Det er alfa omega for mig. Uden opladning er jeg ikke meget værd som forretningskvinde.

#3 Vær tro mod dine værdier

Når jeg hjælper mennesker med stress, depression og angst, handler det ofte om, at de har tilsidesat deres værdier. Dvs. tilsidesat dét der er vigtigt og betyder noget i livet.

Du kender sikkert den dårlige samvittighed, der kan følge med, når man gerne vil være der for sin familie og samtidig gerne vil have succes i jobbet. Min tidligere chef kaldte det ”dobbelt dårlig samvittighed”. Når du er på job, har du dårlig samvittighed overfor familien og når du er hos familien, flyver tankerne over på jobbet. Sådan behøver det ikke at være. 

Gør dig klart, hvad der er vigtigt for dig og accepter at du ikke nødvendigvis kan være den perfekte forældre, sportsudøver, ægtefælle og forretningsmand/kvinde.  Vi er ikke perfekte mennesker. Vi skal lære at balancere. Præcis som stod du på et vippebræt. Når du læner dig for meget ud til den ene side, må du rette op og læne vægten lidt over til den anden side igen, for ikke at vælte. Sådan er det også i vores liv – vi kan ikke fokusere på det hele på én gang. Og det er okay. Vær bevidst omkring dét, der er vigtigst. Planlæg dage med familien, hvis det gør dig glad. Planlæg work-aways, hvis det giver dig energi. Og hav god samvittighed over dine valg.

#4 Husk iltmasken

Du kender det sikkert. Hvis der mangler ilt i kabinen på flyet, skal du starte med at tage iltmasken selv, inden du hjælper andre. Forestil dig, hvad konsekvensen ville være, hvis du gav iltmasken til alle omkring dig uden at tage den selv?

Jeg coacher mange mennesker med stress og depression, der i mange år, har været der for alle andre end sig selv. De har været den første til at tage hjemmebagte boller med til børnenes sport og på kontoret, de klarer pligterne derhjemme, er den pligtopfyldende kollega og kaster gerne alt for at hjælpe kolleger og chef.  Med den konsekvens, at de selv visner undervejs. De mangler ilt! Ofte uden at de selv bemærker det før, det er for sent.

Mit råd er derfor at finde ud af, hvad der gør DIG glad? Hvad giver DIG energi? Skriv gerne en plus/minusliste. Forsøg at undgå dét, der dræner dig og gør mere af dét, der gør dig glad. Husk dig selv og prioriter ”mig tid”. Du vil hurtigt finde ud af at den mentale balance således genoprettes og du bliver gladere og fuld af energi igen. Til gavn for både dig selv og dem omkring dig.

#5 SKAL eller VIL?

Læg mærke til dit indre ordbrug. At du ikke kan tillade dig selv at holde fri? Eller at du burde løbe en tur, skal tabe dig eller bliver nødt til at lave noget markedsføring? Hvem siger egentlig det? Prøv at udskifte formaningerne med mere positive ord, fx at jeg vil eller at jeg vælger at… Det giver en følelse af frihed og positivitet.

#6 Skab struktur i dit arbejdsliv

Jeg er stor fortaler for Personlig effektivitet og hjælper mennesker med at blive mere effektive. Så de når dét, de ønsker med færre anstrengelser. 

Undersøgelser viser, at vi har svært ved at huske mere en 6-7 ting ad gangen. Forestil dig at du skal en tur i supermarkedet og handle ind til en 3 rettes menu til 15 mennesker. Uden en indkøbsliste, vil det formentligt være ganske uoverskueligt. Du vil med stor sandsynlighed bruge lang tid, du vil glemme vigtige varer, du vil komme til at købe noget, du ikke havde planlagt og din indkøbsoplevelse vil være stressende. Sådan er det også i vores arbejdsliv.

Drop de gule sedler, krydset på hånden, tankerne i hovedet. Skriv alt dét, du skal huske, ned. Og gerne elektronisk. Så husker computeren for dig. 

Skriv alle dine opgaver ind i ”Tasks/opgaver” i Outlook eller Gmail eller på en tilsvarende app. Planlæg hvornår du vil lave opgaven og sæt tid på. Så sikrer du samtidig realistisk planlægning i din kalender.

Øvelse gør mester

Mange af os er vanemennesker og det kan derfor virke svært, at få indarbejdet alle 6 råd i en ny hverdag. Men læg mærke til, at selv små justeringer, vil forbedre din mentale balance og din effektivitet. Og jo mere du øver dig, jo mere vil du være i stand til at rykke dig – indtil det en dag føles helt naturligt. 

Derudover er det værd at bemærke, at vi alle er forskellige. Hvad der en ny god vane for mig, er måske en anden for dig.

Med disse 6 råd er du allerede godt på vej til et bedre liv som selvstændig i mental balance. 

Mentalcoach
Tine Skipper

Du kan måske også lide:

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Be Bold – Strategy & Coaching hjælper de kvindelige
iværksættere og selvstændige med at realisere deres virksomhedsdrømme
og vækste deres virksomheder.

START DIN REJSE HER

Privatlivspolitik & cookies // CVR: 40134514  // © 2019-2020 Be Bold – Strategy & Coaching

SoMe Planner til Instagram

SoMe Planner til Instagram

Kom godt i gang med planlægningen af dit content til Instagram!

Din planner er på vej!