Sådan bygger du et netværk

Som ejer af en lille virksomhed og som soloselvstændig, kan det være udfordrende at finde og opbygge et netværk. Jeg kender denne situation, fra da jeg selv startede ud som iværksætter. De fleste af mine eksisterende forbindelser var enten fra tidligere arbejdspladser, medstuderende eller andre bekendte, og jeg havde meget få virksomhedsejere i min cirkel.

Desuden var jeg gået fra en hverdag omgivet af mennesker til at arbejde alene på mit hjemmekontor. Så hvordan startede jeg, og hvilke handlinger tog jeg?

Det hele startede med at komme i den rigtige tankegang (mindset).
Jeg vidste, at jeg havde brug for at være åben for muligheder og få mig selv derud for at interagere med flere mennesker.
Så når jeg først var i det rigtige mindset begyndte tingene at ske.
Jeg mødte en person, der derefter præsenterede mig for en anden, og så videre.
Det tog ikke meget lang tid fra henvisningerne startede, til jeg blev anbefalet af andre i Facebook- grupper online eller fik mails i indbakken.

Du får nedenfor den ultimative guide til at finde og opbygge et stærkt netværk.

Skitsér en netværksstrategi

Start med at definere dit mål, og gør dette til centrum i din netværksstrategi.
Dit mål kan være mange forskellige ting og skal forstås, som dét du gerne vil opnå med at netværke. Dit mål kunne f.eks. være at finde en ny leverandør, finde kontorfaciliteter eller en ny samarbejdspartner.
Definitionen af dit mål er vigtigt, fordi det hjælper dig med strategisk at identificere, hvem der er de bedste mennesker i dit netværk.
Det hjælper dig også til ikke at spilde tid at netværke med dem, der ikke vil støtte din virksomheds vækst. Der er både direkte samt indirekte måder til netværke mod dit mål. Personer du har direkte kontakt til samt personer der igen kender andre som kan hjælpe dig mod dit mål.
At have en strategi for, hvordan du skal netværke både direkte og indirekte, hjælper dig med at opbygge et robust netværk.

Når du har defineret dit mål, er der to andre grupper af mennesker, som du bliver nødt til at identificere:

1. Mennesker i dit eksisterende netværk, der kender dit mål, og som kan henvise dig til andre og gensidigt være med til at hjælpe den anden vej rundt.

2. Andre virksomhedsejere, der har det samme mål som dig, men ikke er din konkurrent

Disse to grupper af mennesker ovenfor, er hvem du indirekte vil netværke med for at opbygge og udvikle dine virksomhed.
Afhængig af hvor du befinder dig inden for din virksomhed, kan du beslutte, at direkte netværke efter dit mål, er en prioritet.

Hvis dette er tilfældet, skal du udvikle din strategi med direkte netværk i tankerne.
Alternativt, hvis du ikke ved, hvordan eller hvor du kan finde dit “mål”, kan du overveje at gøre det til en prioritet at anvende mere indirekte netværksstrategier.

Har du et specifikt mål og går direkte efter de mennesker, du ved der kan hjælpe, er det en direkte netværksstrategi.

Har du, eller har du ikke et specifikt mål og ved ikke hvem der kan hjælpe dig, er det indirekte netværksstrategi.

Identificer, hvem du vil have på dit netværk

Som en del af udviklingen af din strategi har du defineret dit mål.
Tænk på dit eksisterende netværk, og skriv en liste ned over mennesker, hvem der kan hjælpe med dette mål.
Skriv derefter en liste over de personer i dit eksisterende netværk, der måske kender andre, der passer til dit mål.
(Du har måske nogle af de samme mennesker på begge lister, hvis du har mistanke om, at dine “målkontakter” også kan forbinde dig med andre som dem).
Hvis du har samarbejdet med disse potentielle henvisninger (personer) før, vil det være gavnligt.
Dette skyldes, at de kender din standard og arbejdskvalitet og er mere tilbøjelige til at henvise dig.
Glem ikke at tilføje dine tidligere klienter til denne liste over henvisere, da du også ønsker at holde kontakten med dem, hvis de har positive ting at sige om at arbejde med dig.

Til sidst skal du tænke på de typer forretningsejere, der har et lignende mål som dig, men ikke er din konkurrent.
Eksempler på dette kan omfatte webstedsudviklere, der har det samme mål som tekstforfattere og fotografer.

Disse virksomheder konkurrerer ikke med hinanden, men kunne alle samarbejde om et projekt for den samme kunde.
På dette tidspunkt kender du muligvis eller ikke de specifikke virksomheder, der er på denne liste. Det er ok. Skriv blot de typer forretningsejere, som du gerne vil oprette forbindelse til.

Vær selektiv med din tid

Tidsstyring er en kamp for mange små virksomhedsejere, da vi bærer mange hatte og har brug for at passe ind i alt!
Netværk er også en af de aktiviteter, der kan være meget tidskrævende, især hvis det også involverer rejsetid.

Som sådan bør du være selektiv med din tid, når det kommer til netværk. Sørg for kun at gå til de begivenheder, hvor du ved, at du komme tættere på dit mål, eller dine kontakter er deltagende.
Det kan tage tid og koste fejl, indtil du finder de netværksmuligheder og begivenheder, der passer til dig.

Når du først har fundet en stor vært for netværksbegivenheder, kan det være meget lettere at vide, hvilke begivenheder du skal deltage i.
Ikke altid, men meget af tiden finder du betalte begivenheder af højere kvalitet end gratis begivenheder. Det er sandsynligt, at de mennesker, der deltager i betalte begivenheder, er mere investeret i begivenheden og også ønsker at udvikle stærke forbindelser. – Dette er noget vi også fokusere på i Be Bold – vi har derfor både netværksarrangementer for alle samt arrangementer udelukkende for vores medlemmer i Bold Ladies.

Deltag i eksisterende forretningsnetværk

Der er allerede mange forretningsnetværksgrupper derude, som du kan tilmelde dig – du skal bare vide, hvor du skal kigge efter dem.

Her er et par muligheder, du kan undersøge og overveje (samt hvor du kan finde dem):

  • Branche medlemskab og foreninger – søg online efter dem i din branche
  • Professionelle netværksgrupper – søg online efter disse grupper ud fra din placering
  • Råd og erhvervsråd – kontakt din kommune for detaljer, de fleste har i dag tiltag for iværksættere
  • Facebook-grupper – søg på sociale medier efter online forretningsnetværksgrupper
  • Meetups og netværksgrupper – gratis og betalte grupper, der annoncerer på f.eks. Facebook
  • Business Masterminds og Inner Circles – Tilbydes ofte hos coaches og forretningskonsulenter

Som du kan se på listen ovenfor, er der både online og offline virksomhedsnetværk og begivenheder.

Der er nogle betydelige online forretningsnetværksgrupper på platforme som Facebook, der muliggør gode forbindelser. Disse virtuelle typer forretningsnetværksgrupper er strålende for travle forretningsejere, der ønsker at spare rejsetid, eller som bor i Udkantsdanmark.

Her er jeg selvfølgelig nødt til at fortælle om Be Bold’s netværksgruppe Bold Ladies, hvor du som medlem får adgang til en online platform, hvor du kan benytte vores ressource bibliotek fyldt med værktøjer, artikler og gode råd til udviklingen af din virksomhed, samt dit iværksætterliv. Der er artikler skrevet af andre Bold Ladies, som deler ud af deres erfaring og ekspertise. Sidst men ikke mindst kan man som medlem deltage i Workshops og Netværksarrangementer der forgå på vores kontor i Horsens eller i samarbejde med andre iværksætter tiltag og kontorfaciliteter rundt om i landet.

Find og undersøg netværksmuligheder

At netværke kan foregå mange steder og ikke blot til decideret netværksmøder. Du kan netværke og møde mennesker, der kan fører dig tættere på dit mål, til messer, kurser/workshops, konferencer, din lokale kaffebar, kontorfællesskaber og mange andre steder. Ikke for at glemme det sociale netværk, du har med folk du allerede kender, som kan introducere dig til nye personer.

Det kan være dit netværk i sportsklubben, bogklubben, gamle/nye kollegaer, vennerne eller dine klassekammerater.
Lav lidt instagram eller facebook stalking for at finde ud af, hvad de mennesker der kan hjælpe dig deltager i af arrangementer, eller hvilken netværksgruppe de er med i.

Opret et netværk

Nogle gange kan du ikke finde din stamme/netværk. Alternativt bor du måske i et område, hvor mulighederne er begrænsede.
Hvis du befinder dig i dette scenarie, kan du overveje selv at blive en netværks vært.
Du behøver ikke at starte med en stor gruppe mennesker. En håndfuld mennesker er nok til at samle en gruppe.

Inviter et par lokale virksomhedsejere, som du gerne vil oprette forbindelse med til kaffe eller frokost. De vil sandsynligvis takke dig for at bringe dem sammen og skabe en mulighed for netværk.
Overvej også at invitere de “rigtige mennesker” til en begivenhed, du deltager i.
Nogle gange er folk ikke sikre på om de skal deltage i et arrangement af sig selv. Men når en anden inviterer dem, giver det dem imidlertid motivation til at komme afsted.

Få mest muligt ud af netværksbegivenheder i små virksomheder

En af nøglerne til en vellykket netværksbegivenhed er at sikre dig, at du deltager med det rigtige mindset. Folk ønsker generelt at tale med positive og glade mennesker, så tænk over, hvordan du kan få dig selv i et åben og venligt sind.
Inden du deltager i et netværksarrangement, skal du også bruge tid på at forberede dig.
Din forberedelse kan omfatte en liste over to eller tre mål, du har, eller hvad du gerne vil have ud af begivenheden.
Øv også din elevatortale, så du ved, hvad du vil sige, når du møder nogen for første gang.
Hvis du kæmper med at føre en samtale ved nogle type arrangementer, eller du er introvert og genert, skal du også forberede et par spørgsmål, som du kan stille.

En henvisningsramme, som jeg gerne vil bruge, er GAINS-rammen, der hjælper med udveksling af information, så du kan finde fællesnævnere og noget at bygge et forhold på.

GAINS er et forkortelse for mål, resultater, interesser, netværk og færdigheder.

GAINS
Goal, Accomplishments, Interrest, Network and Skills.

Brug disse som undertitler og tænk over de ting, du kan liste under hver. Hvilke mål har du? Hvad er dine resultater? Hvad er dine interesser? Etc.

Disse emner er gode samtalestartere og kan hjælpe dig med at finde noget, I har tilfælles at tale om. Du ved aldrig, hvem du kan møde, eller hvad der kan komme ud af en netværksbegivenhed, så vær åben for mulighederne!

Fortsæt samtalen

Selvom det for nogle måske kan virke lidt gammeldags med “linkedin-scanner” osv. til rådighed – giver det altså et andet indtryk, når man uddeler sit visitkort. Så det er et must at huske at tage dine visitkort med til dit næste netværksarrangement. Så kan du udveksle detaljer og fortsætte samtalen senere. Alternativt kan du oprette forbindelse på LinkedIn og oprette en digital forbindelse.

Hvis du ikke allerede har forbindelse til mig, så kan du gøre det her på LinkedIn –

(https://www.linkedin.com/in/camilla-rixen-ab741490/)

Indsamling af visitkort eller LinkedIn-forbindelser er imidlertid kun starten på dit forretningsforhold. Overvej hvordan du kunne følge op og begynde at opbygge et mere meningsfuldt og bæredygtigt forhold på længere sigt.

Her er et par ideer til hvordan du kan holde kontakten:

  • Spørg din nye forbindelse, hvad deres mål er, og introducer dem til nogen, du kender, der passer til denne profil, der leder efter deres tjenester.
  • Forbind den person, du lige har mødt, til andre i dit netværk, som du mener kunne hjælpe hinanden
  • Send en tak-besked til din nye forbindelse. Tak dem for deres råd (hvis de tilbød den til dig), oghvordan du agter at handle på det.
  • Inviter din nye forbindelse til en anden begivenhed, du deltager i, eller hvis du planlægger at mødedem til en anden begivenhed eller arrangement.

Hvis du mener, at du kan støtte eller hjælpe den virksomhedsejer, som du netop har mødt på en elleranden måde, kan du feks. invitere dem til kaffe og tilbyde at yde denne support eller hjælp.

Et forsigtighedsord her: Ingen kan lide at blive solgt til med det samme. Du skal ikke være for aggressiv. Så sørg for at fokusere på at opbygge et forhold til personen i første omgang.Tilbyd at hjælpe og vær indstillet på ikke at modtage noget til gengæld. Nogle gange er du nødt til at hjælpe flere gange, før fordelene kommer tilbage til dig.

Den netværksfejl, du vil undgå

Har du nogensinde deltaget i en begivenhed og så endt med at sidde fast og tale med den ene person hele arrangementet?
Jeg tror, vi sandsynligvis alle har været der på et tidspunkt!

Her er et par tip til, hvordan du undgår, at denne situation sker:

  • Når du deltager i en begivenhed, skal du tage dig tid til at kigge rundt i rummet. Find et rum, hvor du kan henvende dig til en gruppe mennesker, i stedet for at gå op til den person, der står på egen hånd. Det er langt nemmere at forlade en gruppe mennesker, end det er at gå væk fra én person.
  • Øv en ‘exit’-linje, og vær klar til at bruge den, når du ønsker at komme videre for at tale med en anden person. Det kunne være noget i retning af – “Da jeg kom til denne begivenhed i aften, havde jeg en plan om at få forbindelse med fem nye mennesker. Jeg er ikke helt der endnu, så jeg kommer til at fortsætte med at bevæge mig rundt i rummet for at komme i kontakt med flere mennesker inden aftenen afsluttes”. Alternativt kan det bare være så simpelt som at sige, “undskyld mig, jeg vil gå op og få en drink eller noget at spise” (som så giver dig mulighed for at flytte væk og møde en ny).

  • Der er næsten ikke noget værre end at komme hjem efter et netværksarrangement og ikke at have fået snakket med de mennesker man gerne ville, fordi man var for “tøset” til at sige tak for snakken og gå sin vej fra én – her snakker jeg af erfaring. – “Det gør dig ikke til et “dårligt” menneske at gå din vej fra en person, der nu vil komme til at sidde alene, eller som du ikke får noget ud af at snakke med – Din tid er lige så vigtig som alle andres!” – og det må du citere mig på!

For at opsummere, her er mine bedste tips til små virksomheder:

  • Vær strategisk – Medtag både direkte og indirekte netværksstrategier i din virksomhed.
  • Identificer dit mål og dine kontakter- Sørg for, at dem du tilføjer til dit netværk enten matcher dit mål eller at der er nogen der kan introducere dig for dem.
  • Administrer din tid – Vær selektiv med hvor mange netværksbegivenheder, du deltager i, og følg op på samtaler
  • Deltag i eksisterende netværksgrupper – Foretag din research, og implementer dig selv.
  • Find netværksmuligheder – De behøver ikke at være formelle netværksbegivenheder. Netværk kan ske overalt.
  • Opret dit et eget netværk – Vent ikke på en invitation. Bliv selv vært for et netværk.
  • Få mest muligt ud af det – Vær forberedt, inden du går til en begivenhed og tag afsted med et åbent sind.
  • Fortsæt samtalen – Lav en plan for at holde kontakten, og find ud af, hvordan du personligt kan fortsætte med at mødes for at opbygge et stærkt forretningsforhold.

Undgå at sidde fast med den forkerte person – Anvend et par strategier og teknikker for at undgå fejlen ved at sidde fast med en person hele arrangementet!

Er du klar til at blive seriøs med at udvide dit netværk og udvide din virksomhed? Det er her Be Bold kan hjælpe.

Kig forbi vores hjemmeside og læs mere om vores netværkgruppe Bold Ladies – HER.

Camilla Rixen

Du kan måske også lide:

Patent & varemærkebeskyttelse

Patent & varemærkebeskyttelse

Læs videre her og find ud af hvad du kan gøre for at forebygge at det sker! I mange tilfælde uden at det koster en...

Branding Checkliste

Branding Checkliste

Om du lige har startet din virksomhed eller om det er tid til en Rebranding, så får du her en checkliste! På...

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Be Bold – Strategy & Coaching hjælper de kvindelige
iværksættere og selvstændige med at realisere deres virksomhedsdrømme
og vækste deres virksomheder.

START DIN REJSE HER

Privatlivspolitik & cookies // CVR: 40134514  // © 2019-2020 Be Bold – Strategy & Coaching

SoMe Planner til Instagram

SoMe Planner til Instagram

Kom godt i gang med planlægningen af dit content til Instagram!

Din planner er på vej!